Nieuw streeklabel: ‘Product uit het Land van de Peel’
Begin juni lanceerden 20 boerenbedrijven en streekwinkels een nieuw label voor producten uit de Peel. De burgemeester van Deurne, Greet Buter, en sterrenkok en tevens ambassadeur van het label, Jermain de Rozario, presenteerden op 8 juni het label ‘Product uit het Land van de Peel’. Het assortiment producten bestaat uit onder andere bier (gebrouwen met gerecycled mestwater), kaas, vlees, aardbeien, groente, melk tot en met prachtige veldboeketten. “Producten uit het Land van de Peel komen niet van ver en zijn met passie gemaakt”, zo schrijven de initiatiefnemers. Het label is ontstaan uit een samenwerking tussen regiomarketingorganisatie Land van de Peel, Innovatiehuis de Peel, ZLTO de Peel en meer dan 20 boerenbedrijven en streekwinkels.
Streekproducten
Bij veel zogenoemde korte keten initiatieven is vaak de discussie wat nu wel en wat geen streekproduct is. Bij het label ‘Product uit het land van de Peel’ hebben ze daarvoor een slimme oplossing bedacht: De producten die in een van de zes Brabantse Peelgemeenten zijn geoogst, dragen een gouden label. De producten die buiten de regio zijn gekweekt, maar in de regio op ambachtelijke wijze zijn bewerkt (zoals de Usawa coffee ui Gemert), zijn herkenbaar door een paars label.
Producten uit het Land van de Peel zijn te koop bij de deelnemende boerenbedrijven met bijvoorbeeld in een versautomaat op het erf, of bij een streekwinkel, zoals Verswinkel B.O.P. in Liessel.
Verkoop en distributie is uitdaging
Het idee voor het label is ontstaan tijdens een bijeenkomst met enkele boeren in de Peel die zowel producten verbouwen als een recreatieve beleving bieden. Zij gaven aan dat hun producten door de consument gewaardeerd worden, maar het aan de man brengen vaak een uitdaging is. Duurzaamheid, het stimuleren van de korte keten en de bewustwording van waar het voedsel vandaan komt is belangrijk voor de deelnemende boeren. Dankzij het label worden mensen gestimuleerd om meer lokale producten te eten.
Sterrenkok als ambassadeur
Jermain de Rozario van het gelijknamige sterrenrestaurant de Rozario in Helmond is ambassadeur van de producten uit de Peel. Tot een aantal jaar geleden kocht de sterrenchef gedachteloos zijn boodschappen in de supermarkt. Toen ging hij zichzelf vragen stellen. Waar komen groenten eigenlijk vandaan? Wat betekent biologisch? En wat is het verschil tussen een appel uit de supermarkt en een appel rec htstreeks van de teler?
De Rozario wil zijn bekendheid gebruiken om nieuwe verbindingen te leggen en boeren uit de Peel zichtbaar te maken.
Bekijk voor meer info de website https://www.landvandepeel.nl