Consument kiest niet ‘uit gewoonte’ voor biologisch voedsel
Consumenten doen hun boodschappen vrij routinematig en kiezen hierdoor minder voor biologische producten. Daarnaast speelt ook de prijs versus de verwachting van kwaliteit van een product een belangrijke rol waardoor consumenten wel of niet kiezen voor biologisch. De consumenten die nu al wel regelmatig biologische producten kopen, hechten veel belang aan een verantwoorde keuze. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek van het ministerie van LNV.
In het kader van het ‘Actieplan Biologisch’ heeft het ministerie van LNV onderzocht welke factoren bepalen of een consument wel, geen of weleens biologische producten koopt. Op basis van kwantitatief onderzoek en statistische analyse heeft onderzoeksbureau Motivaction geconcludeerd dat vooral gewoontegedrag, het zelfbeeld en de sociale norm bepalend zijn voor het koopgedrag. Als wordt gevraagd naar het kopen van een specifiek product, speelt prijs ook een rol bij hoe vaak consumenten een biologisch product kopen.
Op dit moment koopt een meerderheid van de consumenten naar eigen zeggen weleens biologische producten. Er is een kleine groep die dit regelmatig of bijna altijd doet.
Consumenten die aangeven op dit moment geen biologische producten te kopen, hebben het gevoel dat de hogere kosten van biologisch de hogere prijs van de producten niet rechtvaardigen.
Subsidies
Onderdeel van het ‘Actieplan Biologisch’ is dat de biologische landbouw een volwaardig deel van de voedselmarkt moet worden en dat biologische boeren de koplopers van de duurzame landbouwtransitie zijn. Voor 2023 en 2024 is in totaal 26 miljoen euro beschikbaar gemaakt om de omschakeling naar biologische en natuurinclusieve landbouw te stimuleren. Daarnaast is er in juni 2023 voor ondersteuning van een marktprogramma 50 miljoen beschikbaar gesteld tot 2030.
(Bron: Ministerie van LNV)